Sammendrag:
Vis mer
Lukk

{{cta-1}}

Rundt om i landet sitter en gjeng med regnskapsførere og revisorer med øynene klistret til skjermen for å gjøre unna skattemeldinger og offentlig regnskap. Når må du ha alt klart?

De første utsettelsene

Som følge av komplekse fagområder, regelverk og stadig endringer hos Skatteetaten, har noen skatteområder som skal utvikles hos mange forskjellige systemleverandører bydd på utfordringer, og Skatteetaten har allerede utsatt fristene for noen av disse områdene. Det er gitt ekstraordinære utsettelser av skattemeldingen for:

  • Rederi: 30. juni.
  • SDF, USDF og NOKUS: 30. juni.
  • Frist for deltakerne følger selskapet.
  • Selskap på Svalbard: 30. juni.
  • Kraft: 30. august.
  • Havbruk: 30. august.

Nye utsettelser

For skattemelding og næringsspesifikasjonen, var ordinær frist 31. mai 2024. Dette gjelder for alle selskaper og andre næringsdrivende som er skattepliktige i Norge. 

15. mai ble det avklart at regnskapsbyrå og revisorer kan utsette fristen for innsending av skattemelding for alle sine kunder. Det settes ikke noe tak på andelen det kan søkes for, men vær obs! Det er ingen automatisk utsettelse og man er selv ansvarlig for å søke utsettelse.

Utsettelsene kom som følge av møter med skatteetaten, hvor mange av Regnskap Norges medlemmer ytret behovet. Les mer om det her.

Les mer: Hva innebærer ny skattemelding for deg som regnskapsfører?

Frist for innsending av årsregnskap

Fristen for innsending av årsregnskapet er 31. juli 2024. Dette må skje senest en måned etter fastsetting av årsregnskapet, og leveres elektronisk gjennom Altinn. Dette gjelder alle regnskapspliktige, med unntak av indre selskaper og regnskapspliktige som setter opp sine årsregnskap etter internasjonal regnskapsstandard (IRFS). 

Les også: Hva er et årsoppgjør?

Viktige nyheter om årsregnskap for kraftverk og havbruk 

Det er også en oppdatering for Kraftverk og havbruk-kunder. Det er ikke gitt utsettelser på fristen for årsregnskap for næringsdrivende innenfor disse områdene, men forsinkelsesgebyr vil bli ettergitt. Per 15. mai er det ingen automatisk søknadsprosess på plass for dette, men det pågår dialog. Sørg for at du holder deg oppdatert om dette er noe du påvirkes av. Les mer utsettelsene her.

Se på det som periodisering, og spre arbeidsmengden utover året

Fjoråret ble preget av utsatte frister og noenlunde kaotiske tilstander i innspurten. Fordelen med å bli ferdig til de opprinnelige fristene, er at du kan ta sommerferie med god samvittighet. Hvordan gjør du dette på best mulig måte? Ved å spre arbeidsmengden utover året! Se på det som periodisering, ved at du gjør 1/12 av årsoppgjøret hver måned.

Det er Visma Softwares mantra når vi jobber videre med utviklingen av systemet Periode og År, hvor periodeavstemming og årsoppgjør er i samme system. Da jobber du mer effektivt, med all dokumentasjon samlet på ett og samme sted. Da slipper du dobbeltlagring.

Kilder: Skatteetaten

{{cta-2}}

Dato publisert: 
11.12.2023
Sist oppdatert:  
24.5.2024

Kategorier

Bestill Periode & År

- Hva skjer ved bestilling?
Du får en ordrebekreftelse på epost og du får tilgang til systemet i løpet av 1-2 dager.
Bestillers navn vil bli gitt administrator-rettigheter.

- Koster det noe?
Nei, bestilling er 100% uforpliktende og det påløper ingen kostnader før du oppretter klienter og velger pakker i systemet.

Lurer du på noe?

Start en chat med oss i høyre hjørne, så hjelper vi deg!
Mellom kl. 09:00–16:00 kan du kontakte våre produkteksperter eller din Visma-partner. Vår KI-chat er tilgjengelig 24 timer i døgnet og vil hjelpe deg!
8 av 10 supporthendvendelser blir nå løst av KI.

Tusen takk! Din henvendelse har blitt mottatt, og vi vil kontakte deg så fort som mulig!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!