Sammendrag:
Vis mer
Lukk

{{cta-1}}

Hvordan er den nye skattemeldingen?

Skatteetaten begynte å innføre ny digital skattemelding for personlig næringsdrivende og andre selskapstyper i 2021. Dette vil de fortsette med frem til 2024, og vi er altså inne i det siste året med innføring av ny skattemelding. Målet med prosjektet er å redusere tidsbruken og heve kvaliteten på innsendte opplysninger.


De to største endringene er at skatteetaten går vekk fra RF-skjemaene, og at skatteopplysningene nå skal sendes inn via et regnskaps-eller årsoppgjørssystem. RF-skjemaene erstattes av en struktur som samler alle opplysninger som gjelder samme tema, både under utarbeidelse av skattemeldingene og i rapporteringen.

Les mer: Hva betyr endringene i regnskapsførerloven for deg som regnskapsfører?

Dette innebærer blant annet:
– En ny valideringstjeneste gir beskjed om avvik direkte i programmet før innsendelse til Skatteetaten. Feil kan dermed rettes før innsending.
– Skatteberegning foretas av Skatteetaten direkte i årsoppgjørsprogrammet mens du arbeider med årsoppgjøret.

To nye skattemeldinger:
– Skattemelding for personlige skattytere
– Skattemelding for selskaper

– Næringsspesifikasjon som er felles for alle skattytere.
– Alle RF-skjemaer utgår. Opplysninger medtas enten direkte i skattemeldingene eller i næringsspesifikasjonen.

Ny skattemelding, når skjer det?

Tidslinjen for prosjektet ser slik ut:

Hva sier de som har testet den nye skattemeldingen?

I 2020 kjørtes en begrenset pilot-innsendelse for små personlig næringsdrivende som ellers ville anvendt RF-1175 Næringsoppgave 1 og som ikke eide fast eiendom i næring.


Erfaringer fra piloten viste at 90 prosent av de 500 som svarte på undersøkelsen sier at de sparer tid, i forhold til den gamle skattemeldingen. Videre svarte 86,6 prosent av de som ble spurt at de er enig eller helt enig i at den nye skattemeldingen er enklere å bruke. 76 prosent sier at det er enklere å forstå hva de skal gjøre.

Du får metode for ny skattemelding med Periode og År

Periode og År er klar for ny skattemelding, både for ENK og utvalgte AS. Du kan sjekke hvilke selskaper Visma Software støtter, og våre egne anbefalinger her. Visma Finale og Visma Total støtter ikke den nye skattemeldingen, noe som betyr at årsoppgjøret 2023 for ENK må gjøres i Periode og År. Her får du blant annet gratis nettbaserte kurs. Du kan utforske vårt kundeunivers her.

Kilder: Skatteetaten

{{cta-2}}

Dato publisert: 
11.12.2023
Sist oppdatert:  
22.4.2024

Kategorier

Bestill Periode & År

- Hva skjer ved bestilling?
Du får en ordrebekreftelse på epost og du får tilgang til systemet i løpet av 1-2 dager.
Bestillers navn vil bli gitt administrator-rettigheter.

- Koster det noe?
Nei, bestilling er 100% uforpliktende og det påløper ingen kostnader før du oppretter klienter og velger pakker i systemet.

Lurer du på noe?

Start en chat med oss i høyre hjørne, så hjelper vi deg!
Mellom kl. 09:00–16:00 kan du kontakte våre produkteksperter eller din Visma-partner. Vår KI-chat er tilgjengelig 24 timer i døgnet og vil hjelpe deg!
8 av 10 supporthendvendelser blir nå løst av KI.

Tusen takk! Din henvendelse har blitt mottatt, og vi vil kontakte deg så fort som mulig!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!